جستجوی پیشرفته   جستجوی وب
منو اصلی
صفحه اصلي > مركز طب پيشگيري و ارتقاء سلامت > آموزش سلامت > استرس 
استرس

 

                  استرس و بیماریهای قلبی عروقی

محققان ثابت کرده اند که استرس به روش‌های مختلفی می‌تواند برروی سلامت قلبی شما تأثیر بگذارد
در شرایط استرس، بدن هورمون‌هایی را ترشح می‌کند (اپی‌نفرین، نوراپی‌نفرین) که موجب افزایش فشارخون می شود‌ و در طول زمان به پوشش داخلی سرخرگ‌ها آسیب می زند. با ترمیم سرخرگ‌ها آنها ضخیم‌تر شده و میزان رسوب پلاک افزایش می‌یابد
شرایط استرس‌زا ممکن است ضربان قلب و فشارخون را افزایش دهند و در نتیجه قلب نیاز به اکسیژن بیشتری در این شرایط داشته باشد. در برخی از افراد مبتلا به بیماری قلبی، این افزایش نیاز به اکسیژن می‌تواند منجر به درد قفسه سینه (آنژین) شود
استرس سبب افزایش عوامل لخته کننده در خون می‌شود که خود موجب افزایش احتمال تشکیل لخته و انسداد سرخرگ‌ها بویژه در مواردی می‌گردد که تا حدودی بوسیله پلاک دچار گرفتگی شده‌اند.
افراد مختلف جهت مواجهه با استرس از روش‌های مختلف و متعددی استفاده می‌کنند (مانند پرخوری، استعمال سیگار و مصرف بیش از حد الکل) و بدینوسیله منجر به آسیب‌زدن به دستگاه قلبی‌ریوی خود می‌شوند. هرانسانی به شکل متناوب و یا در بیشتر اوقات دچار استرس می‌شود.

برخی از نشانه های استرس عبارتند از:

1- بی حوصلگی شدید

2- حساسیت شدید نسبت به انتقاد

3- بروز اختلال در خواب

4- علایم تنش نظیر جویدن ناخن

5- افزایش مصرف سیگار و الكل

6- سوء هاضمه

7- نداشتن تمركز 

رفع استرس:

 

استرس ، همان پیامی است كه به شما می گوید كه باید مواظب خود باشید و تا حد ممكن عوامل استرس زا را از زندگی خود دور كنید.برخی از راه های غلبه بر استرس به قرار زیر است:

1- در یك زمان فقط یك كار را انجام دهید تا فشارهای وارد بر خود را كاهش دهید.

2- پیشنهادهای دیگران در كمك به خود را بپذیرید.

3- توانایی های خود را بشناسید و بیش از حد از خود انتظار نداشته باشید.

4- با یك نفر صحبت كنید. كارهایی را انجام دهید كه برایتان لذت بخش و شادی آفرینند.

5- نیروی خشم خود را خالی كنید، مثلاً با فریاد زدن، جیغ كشیدن یا مشت زدن بر بالش.

6- از موقعیت های پر استرس دوری كنید.

7- سعی كنید اوقات خود را با كسانی بگذرانید كه مصاحبت با آنها برایتان لذت بخش باشد و نه با كسانی كه انتقاد كننده و خرده گیرند.

8- آرام نفس بكشید، به طوری كه قسمت پائینی شـُش های خود را به تحرك وادارید.

9- تكنیك های آرامش بخش را به كار برید.

 

10- یك واكنش نسبت به استرس، خشمگین شدن است. درباره نحوه غلبه بر خشم خود بیشتر بیاموزید.

پا صفحه


آدرس: همدان، بلوار شهید فهمیده، مرکز آموزشی درمانی فوق تخصصی قلب و عروق فرشچیان

تلفن: 49- 38381740 - 081               نمابر: 38381686                ایمیل:hcvc@umsha.ac.ir

شعار سال 1396: « اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال »

تمامی حقوق سایت متعلق به مرکز آموزشی درمانی فوق تخصصی قلب و عروق فرشچیان می باشد.