«مهار تورم ، رشد تولید»

×

عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter"را بفشارید

تماس

تماس با ما

  • تاریخ انتشار : 1403/06/11 - 11:14
  • تعداد بازدید : 35
  • تعداد بازدیدکنندگان خبر : 34
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
دکتر آزاده مزینی منفرد متخصص قلب و عروق و فوق آنژیوپلاستی بیان نمود:

کد 247 و ریسک فکتورهای موثر در بروز بیماری های قلبی و عروقی



دکتر آزاده مزینی منفرد متخصص قلب و عروق - فلوشیپ فوق تخصصی اقدامات مداخله ای قلب و عروق و اینترونشنال کاردیولوژی بزرگسالان در جمع کارکنان مرکز آموزشی درمانی قلب و عروق فرشچیان به بیان برخی مطالبی در خصوص مدیریت درمان سکته حاد قلبی  (کد 247) و ریسک فاکتورهای موثر در بروز بیماری های قلبی و عروقی پرداخت ایشان درباره  مبحث نخست بیان کرد: مدیریت درمان سکته حاد قلبی (247) از مهرماه سال 1394 توسط وزارت متبوع در 31 بیمارستان منتخب آغاز گردید.یعنی بیمارستانی که  7 روز هفته بصورت 24 ساعته فعال و آماده  پذیرش بیمارانی است که با درد حاد قلبی مراجعه و سکته فلبی کرده اند.که  پس از تأیید سکته حاد قلبی  جهت انجام آنژیوپلاستی اولیه به کت لب انتقال داده می شود.

وی در تعریف آنژیو پلاستی اولیه  آن را حالتی خواند که بیمار به صورت اورژانسی به آنژیوگرافی منتقل و با استفاده از استند، رگی که دچار تنگی شده را باز می کنند که هدف از انجام آن باز کردن رگ در کمترین زمان ممکن است تا باعث کمترین آسیب به عضله قلب شود.

 این فوق آنژیوپلاستی قلب در ادامه افزود:آنژیوپلاستی یک روش بدون جراحی است که نیاز به هیچ بریدگی خاصی نداشته  و حداقل تهاجم را دارا می باشد. آنژیوپلاستی می‌تواند تنگی و انسداد شریان های عروقی و همچنین ترمیم آن ها را به خصوص در عروق قلبی انجام دهد. چنانچه انسدادهای رگ ها زیاد باشد در بعضی موارد پزشک تصمیم می گیرد تا بجای آنژیوپلاستی عمل قلب باز انجام شود

ایشان با تاکید بر ارزش دقایق درهنگام بروز سکته قلبی افزود: از آنجا که ظرف 20 دقیقه  بعد از سکته سلول های قلب شروع به از بین رفتن می کنند سرعت عمل و سریع رساندن بیمار به بیمارستان بسیار مهم است.و به محض ورود بیمار به بیمارستان تا لحظه ورود به  آنژیوگرافی و وارد شدن وسیله به داخل رگ وی و برقراری مجدد جریان خون فقط باید 90 دقیقه گذشته باشد که این عدد عددی جهانی و بین المللی است که مبنای سنجش بیمارستان ها قرار می گیرد.و تمامی این تلاش ها و دقایق طلایی صرفا باهدف کاهش آسیب  به عضله قلب بیمار است.

خوشبختانه این زمان در بیمارستان قلب و عروق فرشچیان کمتر از 90 دقیقه و حتی در زمان های خلوتی  اورژانس  65-64 دقیقه هست و این  ماحصل  لطاف خدا و همدلی و کار تیمی خوب بین پرسنل محترم اورژانس و پزشکان مرکز می باشد. 

 

دکتر مزینی منفرد در قسمت دیگری از مباحث خود به تشریح علائم سکته قلبی پرداخت و توضیح داد:

درد قفسه سینه:

 شایع ترین علامت سکته قلبی درد قفسه سینه است دردی که ممکن است به جاهای مختلف انتشار پیدا کند .یادمان باشد هر دردی از ناحیه فک تا ناحیه قسمت فوقانی شکم حتی معده بهتر است در گام نخست با احتمال قلبی بررسی شود.

عرق سرد:

 یکی از علائم سکته قلبی تعریق زیاد بدن است. عرق سرد که بیمار ممکن است با درد داشته باشد.درحالی‌که فرد تا لحظاتی قبل در حالت نرمال بوده و اصلاً احساس گرما نمی‌کرد، پوست او مرطوب و البته سرد است.

تهوع و استفراغ:

دیگرعلامتی که می‌تواند نشانه سکته قلبی باشد، حالت تهوع و استفراغ است که البته  تهوع شایع تر است  امکان دارد فرد بدون دلیل مشخصی در ناحیه معده احساس بدی داشته باشد

درد نقطه ایی معمولا درد قلبی نیست دردآن یک احساس مبهم استاحساس سنگینی سینه،احساس سوزش،احساس فشار و حتی ممکن است فرد بیمار هرگز عبارت درد را بکار نبرد.

محل انتشار درد قلب:

 محل انتشار درد قلب از فک تحتانی تا قسمت فوقانی شکم ، قسمت داخلی بازو و هر دو شانه است بد نیست بدانید که برخلاف نظر عوام انتشار درد در هر یک از دو دست به یک اندازه حائز اهمیت است و فرقی بین چپ و راست آن وجود ندارد.

بیان ریسک فاکتور و انواع موثر آن در بروز بیماری های قلبی عروقی مبحث دیگری بود که توسط این پزشک حاذق برای حاضرین ارائه گردید وی ریسک فاکتورها را عواملی خواند که وجود آنها در افزایش احتمال و بروز بیماری های قلبی عروقی بسیار مهم است و تاکید کرد که امروزه تعداد افرادی که بدون هیچ گونه زمینه ای  به دلایلی از جمله استرس هیجانی، فیزیکی، مصرف انواع مواد مخدر صنعتی و ...دچار سکته قلبی می شوند کم نیستند.

دکتر مزینی درباره برخی ریسک  فاکتورها ی بدون مداخله فردی مواردی را به شرح ذیل برشمرد:

جنسیت:

اگر چه پیتر بروز سکته قلبی را در مردان شایع تر از زنان می دانستند اما مطالعات اخیر نشان داده است که این بیماری در خانم ها خصوصا بعد از سن 50 سالگی چندان تفاوتی با آقایان ندارد و چه بسا به دلیل مراجعه دیرتر شرایط ناخوشایندتری نیز داشته باشند.

مساله سابقه خانوادگی:

 این ریسک فاکتور اگر چه دارای اهمیت بسزایی است اما باید در نظر داشت که منظور از آن این است که پدر، عمو و یا اقوام درجه دو مذکر همچون پسر عمو، پسر دائی و...در سن کمتر از 55 سال دچار مشکلات قلبی اعم از سکته ، جراحی باز، مرگ ناگهانی و... شده باشند باید در نظر داشت که در مادر و اقوام درجه یک مونث از قبیل خاله، عمه و...سن زیر 65 سال ملاک در مثبت بودن سابقه خانوادگی فرد است.

در غیر اینصورت اقوامی که در سنین بالا 80-70 سالگی به جراحی رسیده و یا دچار مشکلات قلبی عروقی شده اند معیاری برای سابقه خانوادگی محسوب نمی گردد.

ژنتیک:

گاهی ممکن است این سایقه قبل از نسل والدین و پدرو مادر بزرگ های؛ ما باشد و ما از آنها بیخبریم .این عاملی است که اغلب می توان آن را بصورت سکته های قلبی در سنین پایین مشاهده کرد.

اما برخی ریسک فکتورهای قلبی عروقی هستند که می توان با مداخله در آن باعث جلوگیری از سکته قلبی افراد شدکه عبارتند از :

مصرف سیگار:

 مصرف سیگار مهمترین ریسک فاکتوری است که ترک آن برای یک زندگی سالم بسیار ضروری است  باید دانست مصرف حتی یک نخ سیگار معادل یک پاکت است  پس مصرف یک دانه آن هم بسیار مضر می باشد.

بیماری های زمینه ایی:

وجود بیماری های زمینه ایی مثل قند خون بالا، فشار خون و ...که در صورت کنترل  مشکلات کمتری را متوجه فرد می کند.

انجام فعالیت روزانه:

منظور از انجام فعالیت روزانه فعالیت فیزیکی خیلی حرفه ایی و جدی نیست اگر شخص در طول یک هفته به مدت 150 دقیقه فعالیت در حد متوسط مانند یک پیاده روی تقریبا تند و نه دویدن انجام دهد کافیست.و یک غعالیت فیزیکی مناسب جهت پیشگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی محسوب می گردد.

چاقی:

چاقی شاید مشکل اصلی دنیای امروز ماست که مستقل از سایر عوامل خطر،منجر به ایجاد بیماری های قلب عروقی می شود.

رژیم غذایی:

آگاه باشیم که هر قدر مصرف نمک ،چربی و فست فودها را کم کنیم قطعا زندگی سالمتری خواهیم داشت./خ

  • گروه خبری : اخبار اصلی
  • کد خبر : 144785
کلمات کلیدی
زهرا خوش قیام
خبرنگار

زهرا خوش قیام

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

اسپریت پورتال نیافام

سامانه ی گفتگوی آنلاین